Eventmarketing is upcoming

  • 01 februari 2018
  • 6 minuten leestijd min

Op de hele wereld is er maar één onderzoek naar eventmarketing, experiental marketing en live communicatie dat zo groot is als EventTrack van Event Marketing Institute en Mosaic. De laatste cijfers: 79% van de merken en bedrijven geeft aan meer event- en experientalmarketingprogramma's in te gaan zetten dit jaar.

Niet alleen in grote landen gaat het met grote stappen vooruit ook in ons kikkerlandje is er flinke vooruitgang te zien. Op evenementen zegt 65% van de consumenten over te gaan op de aankoop van het product dat tijdens een evenement gepromoot wordt. Een ongelooflijk hoog cijfer. Vooral bij mannen tussen 25 en 35 is het percentage enorm hoog. Maar van die 65% geeft inmiddels 87% aan op langere termijn wederom het product te kopen!

De ingrediënten voor een geslaagd personeelsfeest!

Vorm een personeelsfeest comité en laat iedereen een lijstje met ideeën samenstellen. Ideeën die je niet alleen zelf heel erg leuk vindt, maar ook het grootste gedeelte van je collega's. Als je dan weer samenkomt worden deze geventileerd en wordt er een keuze gemaakt uit de leukste ideeën. Dan eerst even polsen bij wat bekenden of vrienden voordat je verder gaat, want het kan altijd NOG leuker, toch? Verzin een, waanzinnig goede, originele en pakkende uitnodiging. En eigenlijk het liefst eerst nog een save the date, dan de uitnodiging en dan nog een reminder. Zoek een locatie die geschikt is voor het aantal verwachtte gasten. Een te grote locatie is dodelijk voor de sfeer. Bekijk naast bereikbaarheid, parkeren en ligging ook de basis infrastructuur als wc's, keukenfaciliteiten, uitstraling en sfeer.

Inventariseer intern de wensen en ideeën. Vraag de locatie of het organisatiebureau om deze ideeën mee te nemen in hun voorstel en bedenk dat een kritisch en veeleisende klant niet alleen de beste prijs krijgt, maar ook het beste en origineelste personeelsfeest.

Bij het invullen van het entertainment moet je natuurlijk rekening houden met de wensen die leven in het bedrijf, maar ga zelf kijken of het wel goed is. Niets zo gênant als de artiest niet waarmaakt wat er beloofd was. Het organisatie krijgt bij succes alle lof, maar omgekeerd ook alle kritiek. Je personeelsfeest kan nog zo leuk zijn, als de pils warm is (of te weinig) of het eten niet lekker, dan zijn de rapen gaar. Proef eten is het antwoord en is nog leuk en gezellig ook.